Bojujeme proti únavě

Co dělat proti únavě


Je několik důležitých zásad, které byste neměli podceňovat a snažit se je dodržovat, abyste se cítili svěží a fit. Pokusíme se zde vyjmenovat alespoň pár zásadních.

1. Dodržovat pravidelný biorytmus.

To znamená chodit spát a vstávat ve stejnou dobu každý den. Pokud přes pracovní týden vstáváme v šest a o víkendu spíme až do dvanácti, rozhodně tím svému tělu neprospíváme. Dokonce nejnovější výzkumy prokázaly, že nepravidelné vstávání, má na únavu větší vliv než nepravidelné ulehání do postele.

2. Dodržovat pitný režim.

Zejména v horkých letních dnech a při zvýšené fyzické zátěži. I zcela malé odvodnění organismu totiž způsobuje, že se tělo snaží šetřit energii snížením cirkulace krve, to svaly ochuzuje o okysličenou krev a způsobuje pocit únavy. Měli bychom vypít alespoň osm sklenic vody denně.

3. Dostatek pohybu.

Pokud nejste typ, který holduje posilovnám a cvičebním sálům, stačí, když si každý den dopřejete delší procházku. Ideálně minimálně třicet minut ve svižném tempu. Rychlá chůze nastartuje metabolismus a dodá pořádnou dávku energie.

4. Omezit pití „nevhodných“ nápojů.

Zejména kofeinových. Kofein obsažený především v kávě nebo kole, má vliv na výrazné zvýšení krevního tlaku a hladiny kortizolu v krvi. To má za následek špatné usínání a negativně ovlivňuje také kvalitu spánku a to pak následně vede ke zvýšené únavě. Doporučuje se tedy omezit kofeinové nápoje, nebo si je alespoň dopřávat pouze v první polovině dne.

5. Správné dýchání ve stresových situacích.

Jste-li pod psychickým tlakem, začne vaše tělo uvolňovat kortizol – ten mobilizuje energetické zásoby, aby organismus náhlý nápor lépe zvládnul. V případě chronického stresu se tento hormon uvolňuje neustále a tím pádem dochází k jeho dlouhodobému navýšení, což má za následek – mimo jiné - vyčerpání organismu. V krizových situacích se tedy musíme soustředit na hluboké a pravidelné dýchání do břicha. Proto, abychom se naučili správně dýchat, doporučuji navštívit pár lekcí jógy.