Poruchy spánku

Poruchy spánku a jak s nimi bojovat


Pro každého z nás je spánek velmi důležitý, protože při něm dochází k důležitým regeneračním procesům. Dochází k regeneraci mozku, třídění vzpomínek, zážitků a nepodstatných informací, k vyrovnání hladiny hormonů. Kvalitní spánek posiluje imunitní systém a celkově regeneruje celý organismus. Potřeba spánku je u každého jedince jiná, v průměru je to však 7,5 hodin denně. Trávíte – li spaním příliš krátkou nebo také naopak příliš dlouhou dobu, rozhodně Vám to neprospěje. Zejména z dlouhodobého hlediska, vede nedostatek spánku k únavě, vyčerpání a následně ke zdravotním problémům.

Nezáleží však pouze na tom, jak dlouho spíme, ale především na kvalitě spánku, přičemž největší význam má první třetina až polovina spánku, probíhá v nich totiž tzv. „hluboký typ spánku“, který je po regeneraci nejdůležitější.

Nespavost (insomnie)

Patří mezi nejčastější poruchy spánku a potrápila snad už každého z nás. Chronickými potížemi však trpí více než 15 % populace a bohužel toto číslo není konečné, ba naopak, počet lidí s poruchami spánku stále narůstá.

Příčiny nespavosti

Samozřejmě největší podíl na nespavosti má tradiční problém dnešní doby a to je stres a duševní přetížení. Ale není to jediná příčina, která vede k poruchám spánku. Příčiny můžou být jak vnější, tak vnitřní.

Vnitřními příčinami máme na mysli poruchy nervového systému, který řídí celý proces spánku.

K vnějším příčinám patří například nepravidelný spánkový režim, pití alkoholu, nebo práce na směny.

Jak bojovat s nespavostí

Je důležité příčiny nespavosti nepodceňovat. Není lehké na příčiny přijít, ale s pomocí odborníků se dá nespavost poměrně dobře léčit. Možností léčby je dnes již spousta a každý si může vybrat, dá-li přednost léčbě farmakologické (pomocí léků) nebo nefarmakologické (pomocí preparátů na přírodní bázi a homeopatik) či si můžeme vybrat kombinaci obojího.