Zdravý spánek - nejdůležitější regenerátor

Zdravý spánek


Abychom usínali bez dlouhého, zoufalého převalování v posteli a docílili tak kvalitního spánku, měli bychom dodržovat několik jednoduchých zásad, které nám pomůžou ke zdravému spánku.

Zásady pro zdravý spánek.


Pravidelný pohyb

Ten je velmi účinný na kvalitu hloubky spánku. Ideální je procházka na vzduchu nebo třeba projížďka na kole.

Ložnice

V ložnici je důležitá teplota, nesmí v ní být přetopeno a teplota by měla být o něco málo nižší než v ostatních místnostech v bytě, ideálně kolem 17 – 20 °C, ložnici byste si měli před spaním řádně vyvětrat. Také je důležité, aby v ložnici byla tma a ticho. Neměli by nás rušit okolní zvuky (televize, rádio, hluk ve vedlejších místnostech).

Pravidelný biorytmus

Snažte se pokud možno chodit spát a vstávat ve stejnou dobu.

Kofeinové nápoje, alkohol a cigarety – působí povzbudivě, proto se jim před spaním vyvarujte. Totéž platí o těžkých jídlech, ty způsobují, že spánek je neklidný. Samozřejmě také úplný pocit hladu, není to pravé.

Kvalitní postel a pohodlná matrace

Ne nadarmo vzniklo rčení „jak si kdo ustele, tak si lehne“. Kvalitní postel a pohodlná matrace, jsou pro zdravý spánek velmi důležité. Při koupi matrace nebo lůžka nic nepodceňte a nechte si poradit od zkušených odborníků.

Pokud dodržujete všechny doporučené zásady, a přesto spánek nepřichází, dříve než sáhnete po prášcích na spaní, vyzkoušejte některou z léty prověřených receptů., tzv. babské rady:

Teplé mléko

Vzpomínáte, jak vám babička dávala před spaním šálek teplého mléka? Můžete si jej dochutit medem, rozmixovaným banánem (ten obsahuje hořčík, který uvolňuje svaly) nebo špetkou skořice.

Teplá koupel

Teplá voda snižuje svalové napětí a postupným chladnutím těla po koupeli, se zpomaluje tep a vy se najednou budete cítit ospale.

Bylinky

Zkuste uklidňující čaje z meduňky, mučenky, kozlíku, třezalky nebo heřmánku. Heřmánek dokonce působí jako mírné sedativum.

Vůně

K nejznámější vůni, která navozuje pocit uvolnění a následně navozuje zdravý a klidný spánek je levandule. Můžete vyzkoušet také mandarinku, růžové dřevo, červený pomeranč nebo meduňku.

V případě, že nepomáhá ani dodržování doporučených zásad, ani „babské rady“, je možno sáhnout po preparátech podporujících usínaní. Je dobré vyzkoušet nejprve přírodní preparáty, které jsou volně prodejné, buď ve formě kapek, nebo tablet a jsou na bázi bylin.

Druhou možností jsou léky, které nám v lékárně vydají pouze na předpis. U těchto léků však může velmi rychle vzniknout závislost, proto je nutné, jejich konzumaci, vždy konzultovat s lékařem.